بخش تعاون، کشور را از بلای کمبود سرمایه‌گذاری نجات دهد

بخش-تعاون-کشور-را-از-بلای-کمبود-سرمایه-گذاری-نجات-دهد

استاندار فارس در پانزدهمین جشنواره تقدیر از اتحادیه و شرکت های تعاونی فارس خواستار شد:
*بخش تعاون، کشور را از بلای کمبود سرمایهگذاری نجات دهد
در پانزدهمين جشنواره تعاوني هاي برتر استان فارس، تعاونگران برتر استان معرفي و تقدير شدند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تعاون فارس، در اين مراسم كه با حضور استاندار فارس و معاون ایشان، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان و معاونین و مدیران این اداره کل، دبیر و رییس و هیات رییسه اتاق تعاون فارس، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و مدیر کل دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری فارس و تعاون گران استان برگزار شد، از 23 اتحاديه و شركت تعاوني برتر فارس تقدير گرديد
در این مراسم استاندار فارس گفت: کشور از کمبود سرمایهگذاری رنج میبرد و بخش تعاون باید گره گشای این معضل باشد.
عنایت الله رحیمی در جشنواره تقدیر از تعاونی های برتر فارس اظهار داشت: اقتصاد کشور از کمبود سرمایهگذاری رنج میبرد و بخش تعاونی میتواند با گردآوری سرمایههای خرد آن را به سرمایه مولد تبدیل کند ودرمانگر بلای اقتصادی کاهش سرمایه گذاری باشد.
وی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی بیان داشت: طبق قانون اقتصاد باید مردمی شود که در این راستا نزدیک ترین بخش برای مردمی کردن اقتصاد، بخش تعاون است.
رحیمی با بیان اینکه توجه به تعاون و تعاونگران در حقیقت توجه به قشر عظیمی است که قرار است اهداف متعالی را پیگیری کند افزود: یکی از بخش هایی که می توانند زمینه مشارکت فراگیر را محقق نماید بخش تعاون است. همگرایی، تعاون و تلاش در راه توسعه کشور یک هدف ارزشمند است و از تفرقه جلوگیری می کند.
استاندار فارس با بیان اینکه عدالت اجتماعی، اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی می تواند در سایه فعالیت های تعاونی اتفاق بیفتد گفت: از حلقه های مفقوده در حوزه تعاون، عدم وجود آموزش است، به عنوان مثال شرکتهای تعاونی باید بدانند که اجازه ندارند بدون تصویب مجمع، خرید و فروشی از طریق شرکت تعاونی انجام دهند.
وی با بیان اینکه فعالیت های دانش بنیان یکی از مزیتهای استان فارس است ادامه داد: یکی از مواردی که باعث افزایش گرایش مردم به سمت تعاونی ها می شود اعتمادسازی است که باید این مهم از طریق ایجاد شفافیت در صورتحسابها،خرید و فروش ها و واگذاری ها به شدت دنبال شود.
رحیمی همچنین در خصوص مشکلات مالیاتی و بیمهای شرکت که شرکتهای تعاونی در این جلسه مطرح کردند تاکید کردند گفت: امور مالیاتی، تامین اجتماعی و بانک ها همگی مکلفند که به بخش تعاون کمک کنند وی بیان داشت همچنین ادارات در واگذاری امور و نیز اعطای امتیاز ها باید بخش تعاون را در اولویت قرار دهند.

*مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس اعلام کرد:سرمایه ثبتی شرکت های تعاونی فارس از ۸۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: سرمایه ثبتی شرکت های تعاونی استان از ۸۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت و به ۸۲۹ میلیارد تومان رسیده است.
سهراب مختاری در پانزدهمین جشنواره تقدیر از تعاونی های برتر استان با بیان اینکه ۵۴۴۱ شرکت تعاونی در استان فارس به ثبت رسیده است اظهار داشت:بیش از ۱۳۰۰ شرکت تعاونی در این استان از سال ۹۲ به بعد و در حقیقت در دولت یازدهم و دوازدهم تشکیل شده است وی بیان داشت: تا سال ۹۱ بخش تعاون فارس رتبه هفتم در کشور را داشت که هم اکنون به مقام نخست کشوری رسیده است.
مختاری با بیان این که سرمایهگذاری در بخش تعاون می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات استان باشد افزود: استان فارس در حوزه تعاونی های روستایی و تعاونیهای توسعه و عمران رتبه نخست کشور را دارد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: همچنین تعاونی های بانوان فارس سومین استان در سطح کشور است و جالب است که بدانید بالاترین حوزه فعالیت تعاونیهای بانوان استان، در بخش صنعت است.
به گفته وی شیراز، ممسنی، کازرون، جهرم و سپیدان بیشترین فعالیت را در حوزه تعاون به خود اختصاص دادهاند.
*صدور رای عزل برای هیئت مدیره ۱۳شرکت تعاونی متخلف
مختاری با بیان اینکه بر شرکتهای تعاونی نظارت مستمر وجود دارد اظهار داشت: در جریان نظارتهای انجام شده و در جهت صیانت از حقوق اعضا، ۲۳ شرکت تعاونی متخلف فازس به مراجع قضایی معرفی شده که رای عزل مدیران هیئت مدیره ۱۳ شرکت تعاونی صادر شد و پنج میلیارد تومان اعتبار به نفع اعضا به شرکتهای تعاونی برگشت.

*دبیر اتاق تعاون فارس:شرکتهای تعاونی ۱۲۰ هزار نفر از مردم فارس را خانه دار کردند
دبیر اتاق تعاون فارس گفت: بخش تعاون استان توانسته مشارکت یک میلیون نفری مردم فارس را به خود جلب کند.
مجتبی محلاتی در پانزدهمین جشنواره تقدیر از تعاونگران برتر استان فارس اظهار داشت: این تعداد با احتساب جمعیت خانوار آنها بالغ بر نیمی از جمعیت استان را شامل می شود و ظرفیت بی بدیلی را برای استفاده از سرمایه های سرگردان و درعین حال کوچک مردم در جهت ایجاد ارزش افزوده برای آنها و نیز توسعه اقتصادی استان فراهم آورده است.
وی بیان داشت: بخش تعاون۰ توانسته اشتغال مستقیم بیش از ۷۵ هزار نفری را ایجاد کند و موفق شده خدمات و امکانات را بین اعضا به صورت عادلانه توزیع نماید.
محلاتی اظهار داشت به عنوان مثال در یک نگاه جزیی، تعاونی های مسکن که یکی از ۲۲ گرایش فعالیت تعاونی ها هستند، توانسته اند ۱۲۰هزار خانوار را خانه دار کنند.
وی گفت:بی شک می دانید ساخت همین ۱۲۰ هزار واحد مسکونی چرخ بسیاری از کارخانجات مصالح ساختمانی را به حرکت درآورده و افراد زیادی را برای ساخت و ساز به کار گماشته است، اما با این وجود نگاهی به امار بانکها نشان می دهد حوزه تعاون بهره چندانی از تسهیلات بانکی به دلیل در اختیار نداشتن وثایق سنگینی که بانکها از آنها مطالبه می کنند ندارند.
دبیر اتاق تعاون فارس با بیان اینکه در این مجال به جای انکه بخواهم عملکرد اتاق را توضیح دهم ترجیح می دهم بخش کوچکی از دردودلهای تعاونگران را بیان کنم، افزود: در شرایط فعلی باید گفت بخش تعاون با دستان خالی در حرکت است و متاسفانه پشت و پناه خاصی در کشور ندارد.
وی که معتقد است بی شک بخش تعاون دموکرات ترین بخش اقتصاد و در عین حال مظلومترین بخش اقتصادی است و از کاستی ها و کمبودهای زیادی رنج می برد ادامه داد: تعاون تنها به معنای تلاش جمعی گروهی افراد با بنیه مالی یکسان نیست بلکه به معنای استفاده از تمام ظرفیت های کشور برای تحقق اقتصادی دموکرات محور است.
محلاتی تصریح کرد: بخش تعاون انتظار زیادی از مسئولان ندارد و تنها انتظار ما تحقق قانون بود که دولت خودش در قالب لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس داد و مجلس آن را در قالب قانونی لازم الاجرا به تصویب رساند.
وی یادآور شد: بر این اساس قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه، سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به ۲۵ درصد برسد اما متاسفانه نرسید.
محلاتی گفت: برای این مهم ساز و کارهایی نیز اندیشیده شده بود از جمله آن که ۳۰ درصد از واگذاری های بخش دولتی قرار بود از طریق بخش تعاون اتفاق بیفتد رقمی که بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان می شد اما در مقام عمل این اتفاق نیفتاد. اگر مصمم هستیم سهم ۲۵درصدی تعاونیها محقق شود، باید نیمی از سرمایه گذاری هایی که در کشور در حال انجام است، در بخش تعاونیها باشد که این مهم بدون حمایت موثر و اجرایی دولت امکان پذیر نیست.
** پیشنهاد راه اندازی شورای گفتگوی بخش تعاون و دولت در استانداری فارس از سوی دبیر اتاق تعاون استان
دبیر اتاق تعاون فارس با تاکید بر اینکه رفع نگاههای تبعیض امیز بین بخش خصولتی، خصوصی و تعاونی، مهمترین خواسته بخش تعاون است تصریح کرد: انتظار تعاونگران آن است که بازوی قدرتمندی برای تصمیم گیری های کلان کشور باشد و صدای بخش تعاون نیز شنیده شود.
وی گفت: پیشنهاد من ایجاد جایگاه مشاوره برای اتاقهای تعاون است تا پارلمان تعاون بتواند به جایگاه خود را در اقتصاد استان دست پیدا کند.
محلاتی افزود: پیشنهاد دیگرم راه اندازی شورای گفتگوی بخش تعاون و بخش دولتی در استانداری فارس، همانند آنچه که در راه اندازی شورای گفتگوی بخش خصوصی و بخش دولتی اتفاق افتاد می باشد تا با برگزاری جلسات ماهیانه، گره از مشکلات بخش تعاون باز شود.
وی در پایان تاکید کرد: نمی شود که نیمی از جمعیت استان به نوعی در ارتباط با اقتصاد تعاونی باشند، ولی ظرفیتی برای شنیدن خواسته های این بخش وجود نداشته باشد.
اتحاديه ها و شركت هاي تعاوني برتر فارس معرفي شدند
در این مراسم از ۲۳ اتحادیه و شرکت تعاونی فارس به شرح زیر تقدیر شد:
اتحاديه شركت هاي تعاوني مصرف فرهنگيان استان فارس به مدير عاملي سيد محمد باقر دبيري، شركت تعاوني مصرف كاركنان شاغل و بازنشسته تيپ 55 هوابرد به مدير عاملي غلام عباس رنجبر، شركت تعاوني مسكن سلحشوران فارس به مدير عاملي عباس حميدي، شركت تعاوني توليدي و توزيعي كاركنان صنايع الكترونيك شيراز- تكصا به مدير عاملي عبدالمجيد انصاري، شركت تعاوني پزشكي ارديبهشت فرد شيراز به مدير عاملي سيد كاظم چابك، شركت تعاوني فراگير ملي مهرگستر به مدير عاملي حسين هوشمند، شركت تعاوني حمل و نقل كاميونداران خود راننده جهرم به مدير عاملي محمد حسن نظري، شركت تعاوني اعتبار كارگران لارستان به مدير عاملي مجتبي قوامي، شركت تعاوني نادر طب گستران جنوب به مدير عاملي محمد نادري زاده، شركت تعاوني داروگستر دراك پارس به مدير عاملي سيد هادي پزشكيان، شركت تعاوني هنر ايل زاگرس نشين به مدير عاملي هومن گودرزي، شركت تعاوني دهياري بخش حسن آباد اقليد به مدير عاملي امير حياتي، شركت تعاوني زكرياي جهرم به مدير عاملي ابوالفضل جعفرزاده، اتحاديه شركت هاي تعاوني مسكن فرهنگيان استان فارس به مدير عاملي سيد عبدالمجيد حسيني، شركت تعاوني پولاد سقف خليج فارس به مدير عاملي علي باقري، شركت تعاوني بهشير گاوداران لپويي به مدير عاملي مهدي جعفري، شركت تعاوني كشاورزي گل پروران جهرم به مدير عاملي عزت ا... دانايي، شركت تعاوني فراگير ملي مجتمع نيكوكاري امام علي (ع) شيراز به مدير عاملي سيد حسين خليليان، شركت تعاوني توسعه و عمران روستايي قلات به مدير عاملي نادر كاظمي، شركت تعاوني گاوداران 720 زرقان به مدير عاملي عبدالرسول خانعلي زاده، شركت تعاوني مسكن كارگران شركت گلسار به مدير عاملي علي غلامي، شركت تعاوني زنبورداران شهد فيروزآباد به مدير عاملي محمد حسين تاجيكي و شركت تعاوني زنان هنرمند بومي سپيدان به مدير عاملي زهره كشاورزي.