خانه دار شدن ۲۰۰هزار خانوار فارس از طریق شرکت‌های تعاونی

خانه-دار-شدن-۲۰۰هزار-خانوار-فارس-از-طریق-شرکت-های-تعاونی

دبیر اتاق تعاون فارس اعلام کرد: شرکت های تعاونی مسکن استان ۲۰۰ هزار خانوار این فارس را خانه دار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، مجتبی محلاتی دبیر اتاق تعاون فارس با بیان این که در فارس حدود ۳۹۰ شرکت تعاونی مسکن به ثبت رسیده است، اظهار داشت: شرکت های تعاونی مسکن برای ۶۴۶۵ نفر به صورت مستقیم و بدون احتساب افراد شاغل در پروژه های ساخت و ساز اشتغالزایی کرده و ۲۰۰ هزار خانوار را نیز صاحبخانه کردند ضمن آن که ساخت و ساز برای ۹۷ هزار و ۱۴۰ خانوار دیگر توسط شرکت های تعاونی مسکن استان ادامه دارد.

وی با اشاره به حجم بالای گردش مالی در شرکت های تعاونی مسکن گفت: مردم، سرمایه حاصل از سال ها زحمت خود را به امید خانه دار شدن وارد شرکت های تعاونی کرده اند که به لحاظ اهمیت این موضوع اتاق تعاون و اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس به دنبال آن هستند تا شرایطی را ایجاد کنند که آسیبی به سرمایه های مردم نرسد و در عین حال اعضای شرکت های تعاونی به واحد مسکونی مورد نظر خود که بابت آن پول به شرکت های تعاونی واریز کرده اند نیز برسند.

محلاتی بیان داشت: در این راستا تشکیل بانک اطلاعاتی تعاونی های مسکن فارس در دستور کار قرار دارد که این امر علاوه بر نظارت بر فعالیت شرکت های تعاونی مسکن،  نظارت بر قیمت تمام شده و نوع قراردادها، می تواند فضایی را فراهم سازد که از طریق این بانک اطلاعاتی بتوانیم مشاوره های رایگان و آموزش های لازم را در حوزه های فنی، حقوقی، اداری و مالی به شرکت های تعاونی و اعضا ارائه کنیم.

دبیر اتاق تعاون استان فارس با بیان این که این امر به خصوص در شرایط فعلی که شیوع ویروس کرونا تمامی فعالیت ها را تحت الشعاع خود قرار داده است بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: توانمندسازی شرکت های تعاونی از طریق فضای مجازی از همین هفته آغاز می شود تا به این طریق دوره رکود ناشی از ویروس کرونا و طرح فاصله گذاری اجتماعی در پروژه های ساخت و ساز شرکت های تعاونی جبران شود.

وی با یادآوری آن که شیوع کرونا باعث شد که بسیاری از پروژه های ساخت و ساز این شرکت ها متوقف شود و یا انجام آن به کندی صورت گیرد، افزود: این امر به دو دلیل اتفاق افتاده نخست این که بسیاری از کارگران به دلیل اجتناب از قرار گرفتن در معرض این ویروس ترجیح دادند یکی دو ماهی را دست از کار بکشند و از طرف دیگر بسیاری از اعضای شرکت های تعاونی دچار مشکل در پرداخت اقساط شدند که این موضوع نقدینگی شرکت های تعاونی را کاهش داده و به تبع آن بر اجرای پروژه های ساخت و ساز تاثیر منفی گذاشت.

این مسئول در عین حال به این مورد هم اشاره کرد که از اواخر فروردین و با بهبود فعالیت های اقتصادی و اجتماعی، حدود ۶۰ درصد از پروژه های ساخت و ساز مجدداً فعالیت خود را از سر گرفته اند.

محلاتی در ادامه به آسیب تورم اخیر بر پروژه های ساخت و ساز اخیر اشاره کرد و گفت: پیمانکاران با معضل تورم مصالح ساختمانی و دستمزدها در یکی دو ماه اخیر روبرو شده و برخی از آنها قادر نیستند با قیمت های قبل پروژه ها را به سرانجام برسانند.

وی با دادن این اطمینان به اعضای شرکت های تعاونی مسکن مبنی بر آن که اتاق تعاون و اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس اجازه نخواهد داد که سرمایه های مردم در معرض آسیب قرار گیرد تاکید کرد: به دنبال اجرای سازوکاری برای حل و فصل این موضوع هستیم تا ضرری به شرکتهای تعاونی، اعضا و پیمانکاران نرسد.