بازدید دبیر مرکز داوری اتاق تعاون ایران از مرکز داوری اتاق تعاون فارس

بازدید-دبیر-مرکز-داوری-اتاق-تعاون-ایران-از-مرکز-داوری-اتاق-تعاون-فارس

به گزارش روابط عمومی اتاق تعاون استان فارس، طی جلسه ای با حضور خلیل حیات مقدم دبیر مرکز داوری اتاق تعاون ایران، مرتضی رخیصی معاون امور استان های اتاق ایران، اسماعیل اکبری معاون قضایی و رئیس دادگاه های تجدید نظر استان فارس، هیات رئیسه اتاق تعاون استان فارس و داوران اتاق تعاون استان فارس برگزار شد.
در این جلسه حیات مقدم دبیر مرکز داوری اتاق تعاون ایران ضمن تشکر از زحمات بی پایان اتاق تعاون استان فارس افزود، اتاق تعاون استان فارس یکی از اتاقهای سرآمد و پویای استانهای کشور است که الحمدلله چندین سال است به عنوان اتاق تعاون برتر کشور شناخته شده و آرا صادر شده در مرکز فارس جز آرا برتر کشور است وی افزود: داوری در بخش تعاون جز الزامات قانونی است و مرجع رسیدگی به دعاوی حقوقی شرکت های تعاونی مراکز داوری اتاق تعاون است. چرا که قوانین در بخش تعاون قوانین خاص است و نحوه رسیدگی به دعاوی آنها نیز تابع قوانین خاص است . خلیل حیات مقدم تصریح کرد: داوری در واقع بعنوان یک بال برای قوه قضاییه است و بار پرونده های قضایی را به دادگاه ها می کاهد. و در مقابل قوه قضائیه نیز باید یاور مراکز داوری باشند ودر جهت همکاری و کمک به تسهیل امور مردم در داوری گام بر دارد.
حیات مقدم ضمن اشاره به اینکه مرکز داوری اتاق تعاون یک نهاد شبه قضایی میباشد افزود: که ۵۳۰ عدد داور در این مراکز مشغول به داوری هستند که از بین متخصصین حوزه تعاون در کنار قضات بازنشسته دیوان، دادگاه های بدوی و تجدید نظر و وکلا، حقوق دان ها و افرادی که در داوری تخصص دارند با شرایط خاص داوری بخش تعاون انتخاب گردیده اند.
وی افزود: کمترین آرایی که به مرحله تجدید نظر و ابطال رسیده است آرای داوری بوده اند و ببین ۳ تا ۵ درصد آرای صادر شده تقاضای بطلان داده اند. آرای داوری آرایی قوی، مستند و قابل تقدیر هستند. حیات مقدم به اقدامات قابل تقدیر فارس در بخش داوری اشاره کرد و اذعان داشت: توان علمی داوران اتاق تعاون فارس در کشور زبانزد می باشد و بسیاری از استانها به آرا فارس رجوع می کنند و جای دارد که در همین جا از زحمات مجتبی محلاتی رییس مرکز داوری فارس و همکاری اسمعیل اکبری معاون قوه قضائیه فارس تقدیر و تشکر نمود.
در ادامه جلسه رخیصی معاون اتاق تعاون ایران گفت: بزرگترین همایش اقتصادی کشور از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون که با ورودی ۱۶۰۰ نفر از کل کشور در مرکز همایشهای صدا و سیما توانست سیل عظیمی از فعالان اقتصادی را گرد هم آورد که در این همایش با حضور ریاست جمهوری همراه بود ازظرفیت های اقتصادی و اجتماعی بخش تعاون بحث و تبادل نظر شد و اتاق تعاون فارس نیز بعنوان اتاق برتر کشور معرفی شد که این باعث افتخار برای فارس ماندگار شد. وی افزود : دولت نگاه ویژه ای به واگذاری امور به مردم از طریق تعاونی ها دارد و شخص رییس جمهور پیگیر اجرایی شدن قوانین در حوزه حمایت از اقتصاد تعاونی است. وی تصریح کرد در حال حاضر در دنیا تمام کشوری توسعه یافته تنها از طریق استفاده از مدل اقتصاد گروهی و جمعی توانسته اند به رشد اقتصادی برسند و به طبع ما نیز باید به دنبال تقویت اقتصاد جمعی یا همان اقتصاد تعاونی باشیم.
اکبری معاون قضایی و رئیس دادگاه های تجدید نظر استان فارس نیز گفت: باعث افتخار است که ما در فارس دارای سطح بالای علمی داوران هستیم به طوری که بعضی از آرای داوری قوی تر ازآرای مراکز قضایی صادر شده و ارزشمند هستند و قابل ارائه در خیلی از مراکز قضایی کشور میباشد.
اکبری افزود، با توجه به تعداد زیاد نیروهای توانمند در فارس، فارس آمادگی خود را برای برگزاری دوره های آموزشی و آزمونها را اعلام میکند. خوشبختانه فارس در شرایط کنونی از حیث نیروی انسانی، از جهت ساختار، از جهت سیستم و هماهنگی شرایط و توانمندی شرایط علمی داوران در شرایط ایده عالی هستیم.
در ادامه جلسه مجتبی محلاتی نایب رییس اتاق تعاون فارس گزارش مبسوطی از وضعیت تعاونی ها در فارس و همچنین مباحث حوزه مبتلا به داوری مطرح نمود.
محلاتی اظهار کرد : آنچه مسلم است مراکز داوری در حل و فصل اختلافات و در جلب اعتماد مردم به خصوص شرکتهای تجاری و تجار از ظرفیت های مطلوبی برخوردار است و در این راستا نکته قابل توجه آن است که توسعه مراجع داوری حتی میتواند موجب ارتقای جنبههای علمی حقوق داوری و علمیتر ساختن حقوق شود.
وی به نقش مهم اتاق تعاون فارس در داوری اختلافات تعاونی ها اشاره و عنوان کرد : تمام تلاش این نهاد در تقویت جایگاه داوری میان شرکتهای تعاونی بوده و تا به امروز در گسترش این جایگاه موفق بوده است .
نایب رییس اتاق تعاون فارس البته به چالش های پیش روی مراکز داوری نیز اشاره کرد و گفت : باید درحوزه داوری در سطح جامعه فرهنگ سازی شود که این موضوع در بین آحاد جامعه فراگیر شود و مردم حل دعاوی خود رابه جای دادگاه ها به سرعت از طریق داوری حل وفصل نمایند.

0 نظر

برای ثبت نظرات با نام کاربر خود وارد سایت شوید