اعتماد به بخش تعاون، نجات اقتصاد از تورم و توسعه اشتغالزایی

اعتماد-به-بخش-تعاون-نجات-اقتصاد-از-تورم-و-توسعه-اشتغالزایی

مجتبی محلاتی نائب رییس اتاق تعاون فارس گفت : با وجود ظرفیتهای اقتصادی و اجتماعی بسیاری که به لحاظ قانونی برای توسعه و تقویت بخش تعاون و ارتقای جایگاه آن در قوانین بالادستی کشور دیده شده است، آنطور که باید چشم انداز رونق بخش تعاون متناسب با ظرفیتهای کیفی این بخش پیش نرفته و سهم ۲۵ درصدی پیش بینی شده بخش تعاون در برنامه پنجم محقق نشده است تا جایی که به اعتقاد کارشناسان در رسیدن بخش تعاون به این سهم غفلت شده است.
براساس گزارشها سهم فعلی بخش تعاون در اقتصاد بین ۳.۵ تا ۸ درصد برآورد میشود و دولتی بودن اقتصاد، عدم اجرای کامل سیاستهای کلی اصل ۴۴ در حوزه تعاون و عدم واگذاریها با اولویت بخش تعاون در این امر مؤثر بوده است.
یکی از شاخص‏های روند رو به رشد بخش تعاون، حضور مردم در این بخش است. گزاره‏ای که در دولت‏های گذشته نادیده گرفته شد و این بخش که می‏بایست دو سال پیش‏به سهم واقعی خود یعنی 25 درصد برسد نرسید.
* ظرفیتهای لازم برای تحقق سهم ۲۵درصدی تعاون در اقتصاد فارس وجود دارد.
نائب رئیس اتاق تعاون استان فارس با عنواناینکه استان فارس با دارا بودن ظرفیت های فراوان همواره یکی از برترین استانهای کشور در حوزه تشکیل انواع تعاونی ها بوده است، می گوید: به گفته بسیاری از کارشناسان، در این استان ظرفیت های لازم برای تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد این استان وجود دارد.
* اگر به بخش تعاون اعتماد شود ضمن کنترل تورم و اشتغالزایی نقطه نجات بخش اقتصاد خواهد بود.
مجتبی محلاتی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶ هزار و ۳۰۰ تعاونی فعال در فارس وجود دارد، عنوان می کند: تعاون این استان ظرفیت بالایی دارد،و اگر به این بخش اعتماد شود ضمن کنترل تورم و اشتغالزایی نقطه نجات بخش اقتصاد خواهد بود.
وی معتقد است: تشکیل تعاونیهای توسعه و عمران شهرستانی یکی از ظرفیتهای مهم برای توسعه تعاون و مردمی کردن اقتصاد در سطح استان است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
* فارس با تشکیل بیش از ۱۷ تعاونی توسعه و عمران شهرستانی، تاکنون مقام نخست کشور را در این بخش کسب کرده است
مجتبی محلاتی ادامه داد: فارس با تشکیل بیش از ۱۷ تعاونی توسعه و عمران شهرستانی، تاکنون مقام نخست کشور را در این بخش کسب کرده است و تلاشها برای تشکیل تعاونی توسعه و عمران در تمام شهرستانهای فارس در حال پیگیری است.
محلاتی با اشاره به اینکه توزیع عادلانه ثروت از دیگر مزیت های بخش تعاون است که به عدالت اجتماعی منجر خواهد شد، اظهار می کند: توانمندسازی تعاونی ها برای رقابت با سایر بخش ها به منظور تصدی طرحهای بزرگ و زیربنایی و همچنین اولویت ها و حمایت های قانونی دولت از بخش تعاون و نیز ایجاد تعاونی های منطقه ای و فراگیر براساس مزیت های نسبی برای تصدی طرح ها و بنگاه های قابل واگذاری در افزایش سهم بخش تعاون در مبحث خصوصی سازی مؤثر است.
* بهترین بیمارستانهای فارس که در سطح ملی و بینالمللی حرفی برای گفتن دارند در حوزه تعاون فعالیت دارند
او تعاونیهای مصرف را بزرگترین شبکه توزیع اقلام و مایحتاج عمومی در استان فارس دانسته و می گوید: بهترین بیمارستان های فارس که در سطح ملی و بین المللی
حرفی برای گفتن دارند در حوزه تعاون فعالیت دارند. نائب رئیس اتاق تعاون فارس با اشاره به اهمیت بخش تعاون در رشد و توسعه اقتصادی، خواستار بازنگری در شیوه و نگاه مالیاتی به بخش تعاون و درآمدهای حاصل از آن شد.
محلاتی با بیان اینکه از تعاونیهای مسکن نباید مالیات بر درآمد اخذ شود عنوان می کند: این واحدها، با هدف فعالیت اقتصادی ایجاد و فعال نشده اند، بازنگری در خصوص قوانین مالیاتی مربوط به تعاونی مرزنشینان نیز موضوعی مهم و قابل رسیدگی است.

0 نظر

برای ثبت نظرات با نام کاربر خود وارد سایت شوید