دومین جلسه شورای عالی توسعه بخش تعاون استان فارس برگزار شد

دومین-جلسه-شورای-عالی-توسعه-بخش-تعاون-استان-فارس-برگزار-شد

دومین جلسه شورای عالی توسعه بخش تعاون استان فارس با حضور استاندار، رئیس کمیته تعاون در مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم رستم و ممسنی در استان فارس، هیات رئیسه اتاق تعاون فارس، مدیر کل تعاون ، کار و  رفاه اجتماعی استان و جمعی از نمایندگان و کارکنان اتحادیه های تعاونی های فارس برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس به ظرفیت های بخش تعاون این استان اشاره کرد و گفت: در حوزه صنایع دستی و بخش درمان و جذب گردشگر سلامت، استان فارس پیشرو تعاون کشور است و این دو بخش مورد حمایت ویژه قرار دارد. وی در این نشست، دستور تشکیل کمیتهای ویژه برای پیگیری مشکلات حوزه تعاون استان را صادر کرد  و ابراز داشت:  مشکلاتی که در سطح استان امکان رفع آن وجود دارد توسط این کمیته احصاء و برای حل آن اقدام شود و در صورت عدم امکان حل آن در استان توسط شخص استاندار، مدیران ارشد استان و نمایندگان مجلس در سطح ملی پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اجرای سند توسعه تعاون باید استان فارس پیشران کشور باشد، اظهار داشت:  فارس اولین استان کشور بود که امسال سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون را از اعتبارات ماده ۱۶ جدا کرد و این اقدام در خصوص اعتبارات ماده ۱۸ نیز انجام خواهد شد.

ایمانیه خطاب به مسئولان اتحادیههای تعاونی استان فارس که در جلسه حاضر بودند، گفت: مشکلات تعاونیهای مسکن استان که معطل مانده به استانداری فارس اعلام شود که رفع آن در دستور کار قرار گیرد، بسیاری از واحدهای تولیدی استان فارس زیرمجموعه شستا و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی هستند که باید تفاهم نامهای ویژه در این خصوص منعقد شود تا تعاونیهای استان از عرضه محصولات با کمترین میزان سود این شرکتها بهرمند شوند.

ایمانیه در ادامه افزود: تعاونگران هم در دوران انقلاب، هم در دوران دفاع مقدس و پس از آن در صحنه های مختلف از جمله کرونا حمایت های زیادی از مردم انجام دادند دولت سیزدهم امروز با جدیت مشغول فعالیت است تا بتواند مشکلات کشور و استان را حل کند و قطعا کمک تعاونگران میتواند در این راه موثر باشد.

در ادامه، مجید انصاری رییس کمیته تعاون مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم رستم و ممسنی در مجلس شورای اسلامی از فارس بعنوان آغازگر طرح تحقق ۲۵ درصدی سهم تعاون از اقتصاد یادکرد و بیان داشت: تحقق سهم اقتصاد مردمی از این استان آغاز خواهد شد.

انصاری عنوان کرد شیراز شهر جهانی صنایع دستی است و اگر قصوری صورت گیرد این فرصت از دست خواهد رفت و برای اولین بار در کشور امسال ۲۵ درصد از منابع حاصل از تبصره ماده ۱۶ قانون بودجه در استان فارس به تعاون تعلق گرفت و این طرح اکنون به سایر استانها نیز تسری پیدا کرده است.

در ادامه جلسه محلاتی نایب رییس اتاق تعاون استان فارس گزارش مبسوطی از حوزه بخش تعاون استان ارائه نمود و با بیان اینکه بحرانی بودن شرایط اقتصادی کشور نیاز به توضیح چندانی ندارد و مهمتر از بیان شرایط کنونی، یافتن راه حل برای عبور از این بحران  است افزود: اگر واقع بینانه و عمیق به موضوع بنگریم خواهیم دید که یکی از این عوامل، کاهش تمایل مردم به در گردش قرار گرفتن سرمایه های خرد آنها در جهت مولد قرار گرفتن است که خروج حجم بالای سرمایه از کشور توسط بسیاری از سرمایه گذاران و کارآفرینان مؤید صحت این موضوع می باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه واسطه گری، موجب فاصله گرفتن بیش از پیش فعالان اقتصادی  تعاونی کشور از این حوزه شده است. از جمله این هزینه ها می توان به بروکراسی پیچیده اداری، قوانین دست و پا گیر که در شرایط تحریم خود را بیشتر از همیشه نشان می دهد و فشارها و بعضا پرونده هایی که به دلیل وجود همین قوانین  ایجاد می شود اشاره کرد.

محلاتی اقتصاد تعاونی را تنها راه نجات تورم افسار گسیخته کشور دانست و گفت : اقتصاد تعاونی با جمع آوری سرمایههای خرد و سرگردان در جامعه  این سرمایه ها را به بجای دلال بازی به سرمایه های مولد تبدیل می کند. محلاتی از تلاش تعاونگران استان در زمینه های مختلف تقدیر و تشکر و اعلام کرد که در دهه فجر شاهد افتتاح چندین طرح تولیدی ، کشاورزی و مسکن خواهیم بود.