الزام تعاونی‌ها جهت اخذ تأییدیه کمیسیون نظارت

الزام-تعاونی‌ها-جهت-اخذ-تأییدیه-کمیسیون-نظارت

مجتبی محلاتی دبیر اتاق تعاون استان فارس گفت: کمیسیون نظارت بر اساس قانون وظیفه نظارت بر کلیه مراحل انتخابات تعاونی‌ها و اتحادیه‌های شرکت‌های تعاونی از صدور آگهی تا برگزاری مجمع و ارسال مدارک مجمع عمومی را بر عهده دارد. وی تصریح کرد کلیه تعاونی های مشمول بر اساس ماده 18 دستورالعمل نحوه نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها و اتاق‌های تعاون موظف به اخذ تأییدیه کمیسیون نظارت نسبت به تأیید کاندیدهای سمت مدیرعامل، بازرسین و هیئت مدیره می‌باشند.

محلاتی افزود: واحد کمیسیون نظارت بر تعاونی‌های استان فارس از نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده اتحادیه مربوطه و نماینده اتاق تعاون استان فارس تشکیل می‌شود که محل و دبیرخانه این کمیسیون بر اساس قانون در اتاق‌های تعاون استان‌ها قرار دارد.

دبیر اتاق تعاون استان فارس اذعان داشت در سال 1395 صلاحیت 364 کاندیدای هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرس و همچنین 12 اتحادیه در کمیسیون نظارت استان فارس مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد 110 مورد بررسی کاندیدهای هیئت مدیره و 153 مورد سمت بازرسی و 81 مورد کاندیدای سمت مدیرعاملی تعاونی‌ها بوده که در کمیسیون مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از مجموع 364 مورد تعاونی‌های مطرح شده در کمیسیون نظارت استان فارس 8 مورد صلاحیت کاندیدای هیئت مدیره، 16 مورد صلاحیت بازرسین و 6 مورد صلاحیت کاندیدای مدیرعاملی پس از بررسی رد صلاحیت شده و مورد تایید اعضای کمیسیون واقع نشده است.

دبیر اتاق تعاون استان فارس گفت: 331 مورد حسب نیاز کمیسیون نظارت استان فارس ناظرانی جهت برگزاری مجامع تعاونی‌ها اعزام شده که از این تعداد 314 مجمع مورد تایید قرار گرفته و 17 مجمع از نظر این کمیسیون مورد تایید قرار نگرفته است.

محلاتی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از رد شدن صلاحیت کاندیدها و تضییع حقوق این عزیزان، هیئت‌مدیره‌ها در مهلت قانونی سریعا نسبت به تکمیل و تحویل فرم‌های کمیسیون ماده 5 اقدام نموده تا مدت زمان کافی جهت بررسی صلاحیت‌ها در کمیسیون نظارت وجود داشته باشد تا خدای ناکرده حق کاندیدها تضییع نگردد.

وی همچنین گفت: بعد از برگزاری مجامع تعاونی‌ها درصورتیکه اعضاء به نحوه برگزاری مجامع اعتراض داشته باشند می‌توانند موارد اعتراض خود را به کمیسیون ماده 8 اتاق تعاون استان فارس اعلام نموده تا موارد صحت تشریفات قانونی و نحوه برگزاری مجامع مورد بررسی قرار گرفته و در صورت عدم رعایت موارد قانونی، مجمع مورد نظر باطل شود و هیئت مدیره مکلف می‌گردد که مجدداً با رعایت قوانین اقدام به برگزاری مجمع نمایند.