برخی از مسئولین کشور رشد بخش تعاون را تاب نمی آورند.

برخی-از-مسئولین-کشور-رشد-بخش-تعاون-را-تاب-نمی-آورند

معاون اتاق تعاون ایران مطرح کرد:
برخی از مسئولین کشور رشد بخش تعاون را تاب نمی آورند.

معاون امور استانها ،حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران،  برای بررسی مشکلات شرکت های تعاونی فارس به شیراز سفر کرد.
صمد مرعشی در این سفر ضمن  بازدید از چند شرکت تعاونی، درجلسه ای با حضور مدیران اتحادیههای تعاونی فارس به بررسی مشکلات این حوزه پرداخت.
معاون اتاق تعاون ایران در این جلسه گفت: اتاق تعاون فارس از اتاق های بسیار موفق کشور است و توانسته با تعاملات درون استانی بسیاری از مشکلات را برطرف نماید.
مرعشی بیان داشت: این در حالی است که برخی از مسئولین کشور رشد بخش تعاون را تاب نمی آورند و با برخی بیمهریها و غفلت ها اجازه نمیدهند این بخش به جایگاه خود برسد.
وی با بیان اینکه اتاق تعاون یک ظرفیت بسیار بزرگ است که در یک دهه اخیر رشد و نمو کرده افزود: اتاق تعاون جایگاه رفیعی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها دارد این در حالی است که چنین جایگاهی برای برخی از مسئولان خوشایند نیست و مشکلات ایجاد شده از سوی این مدیران اجازه نمی دهد که بخش تعاون به امور اجرایی خود برسد.
وی ادامه داد: در زمانی که نماینده مجلس بودم تمام تلاشم این بود که بخش تعاون به جایگاه اصلی خود و سهم ۲۵ درصدی اش از اقتصاد برسد.
وی با بیان اینکه مشکلات شرکت های تعاونی صنایع دستی بیش از سایر حوزه ها ست افزود: متاسفانه در حوزه تعاونیهای صنایع دستی کاری نشده و تنها مدیران دستگاههای اجرایی به بیان مشکلات میپردازند این در حالی است که دیدن مشکلات کافی نیست و باید برای حل آنها کاری کرد.
مرعشی در عین حال به مشکلات ایجاد شده از سوی اتحادیه ها و شرکت های تعاونی اشاره و تاکید کرد: بعضی از اتحادیه ها سالهاست مجامع عمومی برگزار نکرده که این یک معضل است و نباید اجازه داد این وضعیت مشکل ساز شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم اصلاح قانون بخش تعاون گفت:  اتاق تعاون ایران حرکت رو به جلویی را در این زمینه آغاز کرده و نمایندگانش با اطلاع کامل،در تمام کمیسیون های تخصصی مجلس حضور دارد که امیدوارم نتیجه این حضور اصلاح موثر قانون بخش تعاون باشد.
معاون اتاق تعاون ایران با تأکید بر اینکه شرکتهای تعاونی و اتحادیه ها به عنوان اصلیترین رکن بخش تعاون باید به ما مشاوره بدهند تا بتوانیم با استفاده از این مشاورهها و با ارتباط موثر با نمایندگان، پیشنهادات کارساز را در قالب قانون در بیاوریم تاکید کرد ما نمی توانیم معجزه کنیم و مشکلات بخش تعاون را بدون حضور تعاون گران برطرف نماییم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلاتی که در سازمان تعاون روستایی برای شرکتهای تعاونی ایجاد کردهاند گفت توزیع نهادها از سوی تعاونروستایی غیرمنطقی و ناجوانمردانه است و این معضل نقش اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی را در حوزه توزیع کمرنگ کرده است.
مرعشی تاکید کرد گرچه سازمان تعاون روستایی که در زیرمجموعه جهاد کشاورزی است باید واگذار شود اما باید تا قبل از این واگذاری مشکل موجود برطرف شود.
وی تاکید کرد در مجلس سه برنامه برای واگذاری سازمان تعاون روستایی مطرح است که امیدوارم بهترین نتیجه از این برنامه ها گرفته شود.
وی اظهار امیدواری کرد اتاق تعاون بتوانند برای شرکتهای دولتی نهادهای عمومی غیردولتی و زیر مجموعه های شرکت شستا  کارت بازرگانی برای فعالیت درون و برون کشوری صادر نماید.

 درخواست رییس اتاق تعاون فارس از وزارت تعاون برای رفع تبعیض ها:
رئیس اتاق تعاون فارس نسبت به دخالت ندادن شرکتهای تعاونی در تنظیم بازار گلایه کرد.
 سید محمد باقر  دبیری در جلسه هم اندیشی اتحادیه شرکت تعاونی های فارس با معاون اتاق تعاون ایران گفت: با وجود این که اجرای طرح ارائه بسته های حمایتی و کمک معیشتی دولت  از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اجرا شد و انتظار میرفت این طرح از سوی شرکتهای تعاونی اجرایی شود اما متاسفانه وزارت تعاون اجرای آن را به فروشگاه رفاه که حتی در هر استان ۱۰ شعبه هم ندارند سپرد.
وی با گلایه از این وضعیت اظهار داشت: متاسفانه دیدگاه منصفانه ای نسبت به فروشگاه های تعاونی مصرف وجود ندارد و تبعیض نگرش بین فروشگاه های زنجیره ای و شرکتهای تعاونی باعث شده توزیع کالاهای حمایتی به دست یک فروشگاه زنجیرهای خاص بیفتد.
دبیری تاکید کرد این در حالی است که هر جا شرکتهای تعاونی حضور داشته اند کار توزیع موفق تر بوده و نتایج بهتری گرفته شده است.
رییس اتاق تعاون فارس تصریح کرد::در حالی که وزارت تعاون، خودش نسبت به شرکتهای تعاونی زیر مجموعه اش بی مهری می کند چگونه می توان انتظار داشت این مقبولیت در سطوح دیگری اتفاق بیفتد.
وی خاطر نشان کرد شرکتهای تعاونی مصرف در بخش های مختلف ایجاد شده و از شبکه مویرگی برخوردارند این در حالی است که فروشگاه رفاه در شهرهای کوچک و دور افتاده هیچ شعبه ای ندارد و مشخص نیست افرادی که در این شهرها و یا روستاها زندگی میکنند  قرار است چگونه به بسته معیشتی خود دست پیدا کنند.
دبیری تصریح کرد این مشکل در وزارت آموزش و پرورش هم دیده میشود و با وجودی که این وزارتخانه دارای شرکتهای تعاونی مصرف است اما در زمان توزیع بسته های مختلف بین فرهنگیان یک فروشگاه خاص را مد نظر قرار میدهد
وی تصریح کرد: گرچه در فارس با همکاری استاندار محترم استان و مدیر کل  تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس توانستیم شرکتهای تعاونی را در تنظیم بازار دخالت دهیم اما همچنان انتظار داریم این طرح در کل کشور اجرا شود و وزارت تعاون به شرکتهای زیرمجموعه خود روی خوش نشان دهد.
دبیر اتاق تعاون فارس خبر داد:
پایانی بر مشکلات تعاونی های مسکن فارس
**با طرح جامع نظارت بر شرکتهای تعاونی مسکن، دیگر پول مردم در این حوزه بر باد نمی رود
دبیر اتاق تعاون فارس گفت: خوشبختانه اتاق تعاون فارس در دو سال گذشته توانسته در بحث داوری ها و نیز در طرح اجرای طرح های مختلف اتاق برتر کشور باشد.
 مجتبی محلاتی در جلسه معاون اتاق ایران با اتحادیههای تعاونی که در شیراز برگزار شد اظهار داشت: خوشبختانه در اتاق تعاون استان فارس تعامل بسیار خوبی با شرکتهای تعاونی و اتحادیه ها وجود دارد و فضای همدلی ایجاد شده باعث گردیده بهترین نتیجه از فعالیت شرکتهای تعاونی با وجود ضعف ساختاری قوانین این حوزه گرفته شود.
وی افزود: نمیتوان منکر مشکلات حوزه تعاون به خصوص در بخش قانون گذاری شد و امیدواریم با تدوین قوانین کارآمد، اشکالات موجود برطرف شود.
وی خاطر نشان کرد: اصلاح قوانین، حذف قوانین زائد و  ایجاد قوانین جدید می تواند شرایطی را فراهم آورد که بخش تعاون به جایگاه خود که دستیابی به سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد کشور است دست پیدا کند.
دبیر اتاق تعاون فارس از جمله طرح های موفق اتاق تعاون استان فارس را اجرای طرح جامع نظارت بر تعاونی های مسکن برشمرد و گفت امیدوارم این طرح که در استان فارس به نتایج چشمگیر و قابل قبول رسیده در سطح کشور اجرایی شود.
وی بیان داشت: در این طرح نظارتها پیش از ساخت، حین ساخت و پس از ساخت انجام میشود و هیچ تعاونی مسکن نمیتواند بدون بیزینسپلن که نشان دهنده سودآوری ساخت و ساز در یک منطقه است، ساخت و ساز خود را آغاز نمایند.
محلاتی گفت: در بیزینس پلن مذکور، شرکتهای تعاونی باید علاوه بر مشخصات هر پروژه  و هر واحد موارد دیگری از جمله سهم هر عضو بر اساس میزان تورم برای ساخت و ساز، مدت زمان اجرای پروژه و همچنین نحوه تعیین تکلیف اعضایی که حاضر به پرداخت سهم خود نیستند را مشخص نماید.
دبیر اتاق تعاون فارس ادامه داد: همچنین شرکت های تعاونی مسکن باید در خرید زمین که اصلی ترین پیش نیاز برای ساخت و ساز است، دقت نظر کامل را داشته باشند و قبل از ساخت و ساز مجوزهای لازم را اخذ نمایند تا در حین ساخت دچار مشکلی نشوند.
وی بیان داشت: خوشبختانه با این طرح تعاونیهای مسکن استان فارس جزو تعاونیهای مسکن برتر کشور شدهاند به گونهای که واحدهایی را در شیراز ساخته اند که با هزینه مناسب که بابت ساخت هر متر آن از سوی اعضا پرداخت شده، هم اکنون ارزش افزوده  و ساخت مهندسی و معماری زیبا پیدا کرده است.
محلاتی گفت: امیدوارم اجرای این طرح در کشور تسری پیدا کرده و از حیف و میل سرمایه اعضای شرکت تعاونی جلوگیری شود.
وی در پایان خبر از ساخت ساختمانی جدید در ۵طبقه برای اتاق تعاون فارس داد وگفت: در حال اخذ مجوز برای ساخت این ساختمان که با همکاری اتاق تعاون ایران و چند اتحادیه ساخته می شود هستیم. و شهردار شیراز نیز قول مساعدت در همکارهای لازم را داده است.